بسم الله الرحمن الرحیم

قرآن کتابی بر حق است :

در آیات مختلفی بر حق بودن کتب آسمانی و از جمله قرآن مطرح شده است نمونه ای از این آیات عبارتند از :

ذلِکَ بِاَنَّ اللهِ نَزَّلَ الکِتابَ بِالحقِّ ... (بقره (2)-176)

این بواسطه آن است که خدا کتاب را بحق نازل فرموده و...

مراد از کتاب در این آیه ، تورات و بنابر نظر عده ای قرآن و یا سایر کتب آسمانی دیگر تفسیر مجمع البیان ذیل همین آیه

... و َ اَنزَلَ مَعَهُمُ الکِتابَ بِالحقِّ ... (بقره (2) – 213)

... و به همراه آنها کتاب بحق فرستاد ...

کلمه آنها در آیه فوق به انبیاء بر میگردد و معلوم می شود که هر پیامبری دارای کتاب بوده و آن کتاب بر حق است و معنی کتاب و نزول آن بر انبیاء در گفتار مربوط بیان شد . بنگرید به بخش قرآن کتاب است در همین کتاب آیاتی دیگر هستند که به طور مستقیم به حقانیت قرآن اشاره می کند اینک نمونه ای از آیات

وَاَلَّذینَ آمَنوُا وَ َمِلُوا الصّالِحاتُ و آمِنوُا بِما نُزِّلَ مُحمَّدٍ وَ هُوَ الحَقُّ مِن رَبِّهِم...(محمد(47)-2)

و کسانیکه ایمان آورده و عمل صالح انجام دادند و به آنچه بر محمد (ص) نازل شده و آن حق است و براستی از ناحیه پروردگارشان است ایمان آوردند ...

تلکَ آیاتُ اللهِ نَتلوُها عَلَیکَ بِالحَقِّ و إنَّکَ لَمِنُ المُرسَلینَ (بقره (2) – 253)

این آیات الهی است که ما آنها را بحق بر تو میخوانیم و تو محققاً از فرستادگان هستی .

نَزَّلَ عَلَیکَ الکِتابَ بالحَقِّ ... (آل عمران (3)-2)

(آن خدایی که) کتاب را به حق بر تو فرستاد

إنّا اَنزَلنا إلَیکَ الکِتابَ بالحَقِّ .... (نساء(4) -105)

ما این کتاب را بحق برای تو نازل کردیم ...

تلکَ آیاتُ اللهِ نَتلوُها عَلَیکَ بِالحَقِّ وَ مَا اللهِ یریدُ ظلماً لِلعالَمین (آل عمران (3) – 108)

اینها آیات الهی است که بر تو بحق می خوانیم ، خدا هرگز اراده ستم بکسی نمی کند .

... وَ جاءَکَ فی هذِهِ الحَقُّ و موُعِظَةٌ وَ ذِکری لِلموُمِنینَ(هود (11)-120)

... و حق در این برای تو می آمد ، و موعظه و یادآوری برای مومنین است .

وَ بالحَقِّ اَنزَلناهُ وَ بِالحَقِّ نَزَّلَ وَ ما اَرسَلناکَ إلّا مُبَشِّراً و نذیراً (إسراء (17) – 105)

(قرآن ) را به حق نازل کردیم ، و بحق نازل شده است و تو را جز نوید بخش و بیم دهنده نفرستاده ایم .

اللهُ الّذی اَنزَلَ الکِتابَ بِالحَقِّ ... (شوری (42)-17)

خدا همان است که کتاب را بحق نازل کرد .

مفهوم حق:

حق در اصل لغت به معنی مطابقت و موافقت است و در مقابل آن کلمه باطل بکار میرود .

حق در مواردی درباره اموری بکار میرود که در خارج موجود است و از این نظر که وجود خارجی دارد آنرا حق می گویند مانند : زمین و آسمان و انسان و...

و همچنین حق در مورد هر چیزی که در حد خود ثبوتی دارد ، حق نامیده می شود . مانند حق مالی و سایر حقوقی اجتماعی . زیرا از نظر اجتماعی این امور امر ثابت شمرده می شوند .

و همچنین حق به آن علم و آگاهی گفته می شود که در خارج مصداقی داشته باشد و مطابق با واقع باشد و به لحاظ مطابقت داشتن علم و آگاهی با خارج عنوان صدق را نیز بخود می گیرد .

معنی بر حق بودن قرآن :

با توجه به آیات مربوط بر حق بودن قرآن و مفهوم حق حقانیت قرآن و بر حق بودن آن از چندین لحاظ مورد توجه قرار می گیرد . نخستین اصلی که قبل از بیان مطلب باید در نظر گرفت انتساب قرآن به خدا است .

تَنزیلُ الکِتابِ لا رَیبَ فیه ِ مِن رَبِّ العالمینَ (سجده (32) – 2)

این همانا کتاب نازل شده است که در آن شکی نیست ، از پروردگار جهانیان است .

اکنون باید گفت حقانیت و بر حق بودن قرآن در موارد زیر مطرح می شود :

1-     قرآن به حق از جانب خداست.

2-    قرآن و حقایق آن به حق بر پیامبر اسلام (ص) نازل شده است .

3-   پیامبر اسلام (ص) قرآن را به حق بر مردم عرضه فرموده است .

4-   قرآن در تمام مراحل نزول خدا (از نزد خدا به فرشته وحی و از نزد فرشته وحی به پیامبر اسلام (ص) و در عرصه آن به مردم) بر حقانیت خود ثابت است و فاسد شدن حقایق و آسودگی به باطل در آن راه ندارد

5-   حقانیت قرآن در میان مردم پا بر جا خواهد بود و از طرف هیچ کسی تحریف و بطلانی بر قرآن راه نخواهد یافت .

«در ذکر آیات مربوط به حقانیت قرآن و توصیف قرآن به حق بودن و معلوم می شود که خدا قرآن را به همراهی حق نازل کرده و او از ناحیه خدا و به مصابحت حق نازل شده ، سپس قرآن از باطل مصونیت دارد یعنی قرآن نه از ناحیه کسیکه نازلش کرده ، چیزی از باطل و لغو همراه دارد که تباهش کند ، و نه در داخلش و در مطالب آن چیزی وجود دارد که روزی فاسد بشود و باطل از آب در آید و نه غیر خدا کسی با خدا در آن شرکت داشته که روزی از روزها تصمیم بگیرد آنرا نسخنموده و باطل سازد . و نه رسول خدا (ص) میتواند در آن دخل و تصرفی نموده و کم یا زیادش کند و یا اینکه بکلی و یا بعضی از آنرا به پیشنهاد مردم و یا هوای دل خویش متروک گذارد و از خدا آیه ای دیگر که مطابق میل مردم و یا میل خود اوست بخواهد و یا در پاره ای از احکام و معارفش مداهنه و یا مسامحه کند چون او رسولی بیش نیست و تنها ماموریست که بشر را بشارت و انذار دهد ، پس همه اینها برای این است که قرآن حق است و از مصدر حق صادر گشته است . تفسیر المیزان ذیل آیه 105 سوره إسراء

آیه «وبالحق انزلناه و بالحق نزل و ما ارسلناک إلّا مبشّراً و نذیراً » (اسراء (12) – 105)

مؤید این مطلب است

ترجمه آیه : قرآن را بحق نازل کردیم و بحق نازل شده است و تو را جز نوید دهنده و بیم دهنده نفرستاده ایم

بنابراین بر حق بودن قرآن یعنی قرآن در تمام مراتب نزولی خود انتساب به خدا دارد و غیر از مطالب حق خدایی در آن  وجود ندارد و تبلیغ آن به مردم به کمال انجام گرفته و همچنین قرآن از راه پیدا کردن هر امر باطلی (تحریف) مصون است .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








برچسب ها :

موضوع :
مقالات , مذهبی ,  ,